Nu tot ce-i făcut în România este slab calitativ…


TR-85M1, pumnul de otel al Romaniei…

Despre TR-85M1 sau spus multe! Unele adevarate altele neadevarate…O anumita conceptie, ce din pacate bantuie inca societatea romaneasca, este aceea ca tot ceea ce-i facut in tara, este automat prin definitie…prost.

Industria nationala a avut capacitatea dea produce o gama larga de produse militare. Aceasta experienta anterioara Revoluției, a permis continuarea la o alta dimensiune, noi conceptii si cu noi tehnologii, a dezvoltarii si modernizarii tehnicii autohtone din dotarea Armatei. Printre aceste modernizari, s-a numarat si TANCUL ROMANESC al carui debut a avut loc la sfarsitul anilor *70, pornindu-se de la platforma T-55.

Astfel, la jumatatea anilor *90, Armata si-a pus problema modernizarii parcului de tancuri, mai ales a celor realizate recent in tara –tancuri relativ noi- si aducerea acestora la nivelul noilor cerinte operativ-tactice, ce rezultau din dorinta de a accede in NATO, precum si din deschiderea economiei nationale catre colaborari si proiecte comune cu tari dezvoltate tehnologic prin firme de renume mondial, candva inamice.

TR-85M1, este daca vreti, rezultatul cercetarii militare românești si reprezinta, pana acum, maximul atins de industria nationala de profil in constructia de tancuri.

La debutul sau, TR-85M1 a reprezentat cel mai modern tanc din fostele state ex-Varsovia, actuale state membre NATO.

Afirmatia nu este deloc gratuita, datorita faptului ca „BIZONUL”, asa cum este el numit in Armata Romana, incorporeaza tehnologii moderne, unele dintre acestea fiind rodul cercetarii romanesti in domeniu. Caracteristicile tancului sunt urmatoarele, prezentandu-va totodata si principalele sisteme din componenta sa: greutate 50 de tone, 17 CP/T; tun de 100 mm, mitraliera coaxiala cu tunul de 7,62 mm, mitraliera antiaeriana de 12,7 mm, lansatoare de grenade.

Tancul are sisteme imbunatatite de supravieţuire, precum:
-armura suplimentara pasiva;
– senzori de avertizare la iluminare laser;
-sistem rapid de stingere a incendiilor, atat in compartimentul motor cat si in compartimentul echipajului;
-protecţie NBC;
– lansatoare grenade fumigene si de protectie IR si RL.
Are de asemenea o mobilitate imbunatatita, un motor puternic de 860CP/2300 RPM, cu 8 cilindrii, turbo cu injectie directa, diesel, iar amortizoarele sunt cu hidro-gaz, senilele avand articulatii metal-cauciuc.
Sistemul electrooptic de la bordul tancului este foarte modern, compunandu-se din:
-camera ALIS-pentru tragator zi/noapte, facand parte din a doua generaţie de intensificatoare de lumină, de provenienta SAGEM-Franta;
-aceasta poate fi independent direcţionaat către ţintă;
-asigura vedere termica imagistica, de tip pasiv;
Armonizata cu vederea pe timp de zi, faciliteaza utilizarea deplină a armei principale, atât ziua cât şi noaptea;
-are integrat telemetrul cu laser, SCF CICLOP-M, îmbunătăţit, inclusiv calculator balistic.
Sistemul de stingere al incendiilor are un timp de reactie foarte rapid, folosind Halonul, o substanta non-toxica; se protejează atât echipajul, cât şi de compartimentul motor;
Pentru imbunatatirea ratei de supravietuire, tancul dispune de contramasuri electronice Chaff/Flare, realizate de industria nationala, foarte performante.

Munitia este de tip multirol, cu 2 incarcaturi speciale IR si RL. Incarcatura IR realizeaza tinte false in infrarosu pentru perturbarea capetelor de dirijare a rachetelor antitanc, iar incarcatura RL creaza capcane cu dipoli pentru bruierea sistemelor radar de detectie, urmarire si dirijare a munitiei antitanc. Munitia este lansata dintr-un tub lansator dispus pe turela vehiculului blindat. Lansarea se executa automat sau manual de la unitatea de comanda si decizie care este sesizata de sistemul de avertizare si detectie. Dupa lansare prin arderea incarcaturii IR se realizeaza tinta falsa in IR iar prin formarea norului de dipoli se realizeaza capcana pentru RL.

Un alt sistem foarte performant de conceptie romaneasca integrat pe TR-85M1, este sistemul de navigatie terestra cu GPS. Acesta are la baza hardware si software, legat de integrarea tancului in sistemul C3I de management al campului de lupta si anume comunicarea automata si continua a pozitiei si misiunilor de lupta sau de mars intre tancuri.

Acest sistem asigura:

-afisarea hartii digitizate si a simbolisticii de stat major pe monitorul tactic;

-afisarii pe harta digitizata, sub forma de pixeli luminosi, a pozitiei tancului si a coordonatelor aferente, receptionate prin GPS in mod continuu;

-transmisia de date, de navigatie terestra, prin radio intre  tanc si alt sistem, de acelasi tip, omolog –echivalentul esalonului superior. Prin date de navigatie terestra se inteleg coordonatele GPS, azimutul(unghiul dintre directia nord si axa longitudinala a tancului), unghiul dintre axa longitudinala a tancului si directia punctului de destinatie, conform misiunii tancului;

-conducerea tancului in teren dupa unghiurile furnizate de centrala de navigatie terestra;

-afisarea sub forma de pixeli luminosi, pe harta digitizata, a unor tinte descoperite de catre echipaj.

Sistemul de navigatie terestra cu GPS al tancului, furnizeaza urmatoarele date:

-pozitia orizontala in coordonate UTM ED 50, WGS 84 sau alte coordonate ale nordului, estului, emisferei si zonei bazate pe date topogeodezice;

-azimutul geografic al vehiculului, in miimi;

-distanta, directia si deviatia pentru un punct de mars ales;

-informatii despre starea si functionarea componentelor proprii;

-unghiurile de tangaj si ruliu ale vehiculului;

-distanta parcursa, viteza vehiculului, altitudine, data si ora.

Tancul are proiectile performante, inclusiv proiectile de tip SAGEATA –de provenienta Israel, putand angaja o tinta la 4000 de metri distanta.

  • upgrade-uri la cele 300 de TR-85 la TR-85M1 sau eventual chiar si a celor 93 TR-85/M1 la o varianta TR-85 M2, cu un nou tun de 120 mm, preferabil Rheinmetall L55, un nou motor de minim 1200 daca nu chiar 1500 CP si protectie marita, eventual si schimbarea turelei  cu una sistem GIAT, cu autoincarcare sau apelarea la o turela cu profil redus, asemanator sistemului Falcon, in studiu pentru echiparea Challenger-urilor iordaniene. Aceasta din urma ar permite reducerea greutatii tancului cu aproximativ 10 tone, greutate ce va putea fi folosita ca rezerva pentru adaugarea de blindaj suplimentar.

 

Turela GIAT

O varianta specializata, dedicata deminarii, este DMT-85 M1 –o masina reusita bazata pe platforma TR-85 M1.

Aceasta acopera o nisa importanta a dotarii, cea a vehiculelor cu destinatie speciala, de care Armata avea neaparata nevoie, in contextul noilor sale misiuni, a noilor provocari, intalnite in teatrele de operatii. Acest vehicul are caracteristici asemanatoare TR-ului clasic si echipamente de protectie identice cu acesta, particularitatea sa constand in echipamentele specifice operatiunilor de deminare, precum:

-platforma(in loc de turela), echipata cu mitraliera de 7,62 mm, controlata din interiorul vehiculului deminor;

-modul de observatie zi/noapte;

Deminorul dispune de un sistem electromagnetic de deminare DEMETER II(Giat Industries –Franta), cu urmatoarele caracteristici:

-viteza maximă de deplasare a dragei pentru eficienţă maximă 16 km / h;
-forta maximă generată de inducţie este de 8 qt vârf la vârf, la 6 m în faţavehiculului.
Sistemul de marcare a modului trecere deminare, se poate face prin:
-marcare de steaguri;
-numărul de steaguri 2×20 buc;
-steagurile sunt lansate de către cartuşe pirotehnice.
Deminarea mecanica se face cu plugul PEARSON ENGINEERINGLTD-Anglia; una dintre cele mai bune firme in domeniu:
-adâncimea maximă de deminare 300 mm;
– viteza de deminare  1-12 km / h;
-forma de lăţime completă;
-latime de trecere in mod curăţate 3900 mm;
-forma de lăţime caterpilar;
-lăţimea modurilor de trecere curăţate 2×1377 mm;
-lăţimea modurilor de centrale pasaj necurăţate 1146 mm.
CONDUCEREA OPERATIUNILOR se face din interiorul vehiculului, printr-un joystick si touch- screen incorporat modulul optic, cu camera de zi si camera de culoare de noapte termică cu răcire.
CLIMATIZAREA- se face cu agent de racire R134, puterea de racire fiind de 650 metri cubi / h.
Vehiculul dispune de un modul optic zi/ noapte, de tip EOS-Australia, cu urmatoarele caracteristici:
-camera de zi, de tip culoare, zoom optic continuu, rezoluţie mare;
– camera de noapte, tip termica cu mare rezoluţie si răcire.
Instalaţia de transmisiuni se compune din:
-radio staţie de unde ultra scurte (VHF), cu frecvenţă inteligenta;
-telefon cu două emiţătoare.

Greutatea vehiculului echipat pentru deminare este de 44,2 tone, avand o putere de 19,5 CP/t.

Ca orice pasionat si iubitor al Armatei Romane, ne punem fireasca intrebare: „Ce va urma?” Din pacate, probabil nimic! Desi a existat un proiect de realizare in tara in colaborare cu Germania, in speta firma KMW (cea care a dat nastere formidabilului tanc LEOPARD 2), a unui nou tanc sub denumirea de TR-2000. Din pacate lipsa banilor si dezinteresul, mai ales din partea forurilor conducatoare, a minat si in final a anulat acest proiect. Pacat!

S-a pus problema modernizarii la nivel M2 a TR-85 M1, dotandu-l cu un tun de 120 mm, motor mai puternic de 1200 CP si chiar cu blindaj reactiv. Insa datorita crizei si a lipsei de bani…nimic!

Cu toate acestea pe BIZON asa cum este el acum, suntem siguri ca-l vom vedea inca multi ani in dotarea Armatei.

Sursa: romania military

 

Categorii: Actualitate, Comentarii, inedit, Stiinta & Tehnica, Tehnică militară | Etichete: , , , , , , , | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: