Chelnerul viitorului!


În Asia, chelnerii vor fi în curând înlocuiţi de roboţi. În ultimii trei ani, în Japonia, Coreea de Sud, Hong Kong şi China, restaurantele au fost împânzite de roboţi care servesc mâncare.

Cel mai recent restaurant care a „angajat” chelneri roboţi a fost o cantină japoneză din Bangkok. Restaurantul cunoscut pentru grătare şi sushi, a echipat roboţii cu îmbrăcăminte de samurai şi cu săbii.

Contactaţi de GlobalPost, specialiştii în robotică susţin că lumea trebuie să se pregătească pentru un val de chelneri roboţi, însă aceştia vor rămâne mai puţin competenţi decât chelnerii umani. Aceştia din urmă vor va dovadă de mai multă rezistenţă în timp, susţine Illah Nourbakhsh, profesor la Institutul de Robotică din cadrul Universităţii Carnegie Mellon. Avantajul acestora este personalitatea, trăsătură ce nu poate fi reprodusă şi aplicată roboţilor.

„Roboţii nu pot glumi cu un client şi nici nu pot spune «Trebuie să comanzi acest desert deoarece eu l-am încercat săptămâna trecută şi o să îţi placă la nebunie»” a afirmat Nourbakhsh. De asemenea, aceştia nu pot purta o conversaţie.

Chelnerii-roboţi ce au fost introduşi în restaurantele asiatice pot interpreta comenzi vocale elementare şi pot aduce tăvi cu mâncare, dar doar pe un traseu fix. Însă costul unui robot este pentru moment mai mare decât al unui chelner uman, mai ales în Asia, unde o tură de 10 ore este plătită cu 10 dolari. Cei doi roboţi de laBangkok’s Hajime Robot Restaurant au costat în total 930.000 de dolari.

Chiar dacă introducerea roboţilor chelneri nu va fi aplicată pe scară largă, aceşti paşi preconizează tehnologizarea serviciilor din cadrul industriei restaurantelor.

Deoarece roboţii încă nu pot purta conversaţii, clienţii restaurantelor care au astfel de chelneri vor da comanda pe un touchscreen montat pe o masă sau aflat pe burta robotului.

Şi în Europa vor fi introduse aceste metode de servire: 7.000 de restaurante McDonald’s vor înlocui casierii cu terminale touchscreen, la care plata se va face exclusiv cu ajutorul cardului. Această tehnologie va ajuta la eficientizarea serviciului, la fiecare client fiind salvate trei-patru secunde. Timpul astfel economisit este foarte important, luând în considerare că un restaurant McDonald’s din Europa serveşte două milioane de consumatori zilnic.

„Iniţial, aceste tehnologii nu vor fi acceptate de către consumatori. Până la urmă, însă, ele vor fi recunoscute drept o opţiune pentru care pot opta cei care îşi doresc tehnologizarea serviciilor” a declarat Henrik Scharfe, profesor asociat la Universitatea Aalborg din Danemarca şi director al Centrului de Epistemologie Mediată de Computer.

Scharfe îşi axează studiile pe răspunsul emoţional al oamenilor faţă de roboţi. Robo-clona lui personală este tulburător de precisă şi a ajuns o celebritate a YouTube-ului. Chiar şi Scharfe admite că „dacă vă place să vorbiţi şi să flirtaţi cu chelnerii”, roboţii vor fi nesatisfăcători din acest punct de vedere.

Yumbo este un robot ce îşi va face debutul anul acesta într-un cunoscut restaurant din Thailanda, MK. Aproximativ 10 francize vor fi dotate cu un robot Yumbo, care are înălţimea şi vocea unui băiat aflat la pubertate. Acesta se deplasează cu ajutorul unei roţi şi poate transporta o tavă plină cu alimente.

Acest robot poate cânta „La mulţi ani” şi poate rosti câteva cuvinte în thailandeză. Datorită etichetelor de tip RFID, robotul nu va servi niciodată mâncarea la altă masă decât cea care a făcut comanda.

Robotul Yumbo nu poate răspunde întrebărilor complicate. Un robot similar este folosit în restaurantele din Hong Kong şi din provincia chineză Shandong, unde chelnerii roboti se deplasează pe trei roţi pentru a ajunge la toate mesele.

Scharfe consideră că în scurt timp, chelnerii-roboţi vor deveni din ce în ce mai competenţi. Chelnerii şi clienţii urmează deja un scenariu banal ce implică „un model de comunicare foarte previzibil”. Roboţii ar putea juca un rol important în servicii doar dacă oamenii vor tolera o interacţiune nu tocmai perfectă, susţine Scharfe.

Nourbakhsh, specialistul în robotică de la Universitatea Carnagie Mellon, prezice că, în viitorul nu foarte îndepărtat, unii întreprinzători de restaurante vor încerca să întrebuinţeze chelneri roboţi care să dispună de suficientă inteligenţă artificială pentru a putea susţine o conversaţie.

„Ideea aceasta va veni şi va trece repede. Oamenii vor crede că robotul are mai multă inteligenţă decât în realitate, iar acesta nu va fi capabil să răspundă la multe întrebări, lucru care îl va face foarte plictisitor”, explică Nourbakhsh.

Roboţii sunt mult mai puţin agili decât chelnerii umani. Într-o cursă printre mese, roboţii se ajută de senzori care duc la evitarea obstacolelor, dar care încetinesc foarte mult chelnerii roboţi. De asemenea, aceştia trebuie să urmeze o cale marcată pe podea cu dungi albe.

„Într-o încăpere cu chelneri care se mişcă peste tot şi cu copii care aleargă spre baie, roboţii trebuie să se mişte foarte încet. Acest lucru ar însemna că mâncarea ar putea ajunge la temperatura camerei dacă platoul călătoreşte în cleştii unui robot”, susţine Nourbakhsh.

Două restaurante au scăpat de această problemă prin rezervarea unui culoar doar pentru roboţi. La restaurantul Hajime din Bangkok, roboţii de dimensiunea unui om se deplasează înainte şi înapoi de-a lungul unei şine.

Într-o cafenea din Coreea de Sud, agajaţii sunt nişte roboţi mici de dimensiunea unui cuptor cu microunde ce se urcă pe o platformă pentru a se ridica la nivelul mesei.

„Aceşti roboţi nu trebuie să reacţioneze la situaţii neprevăzute. Mai este foarte mult de lucru în laboratoarele de cercetare pentru a ajunge în acel punct”, afirmă Devendra Garg, şeful Laboratorului de Robotică din cadrul Universităţii Duke.

Adevăratul beneficiu al roboţilor de restaurant o constituie puterea computaţională pe care aceştia o pot folosi în timp real. Un coleg al lui Nourbakhsh a creat un sistem care poate scana vehiculele aflate în banda pentru comenzi din maşină (drive-in) şi care poate prezice ce feluri de mâncare şi în ce cantitate vor fi comandate persoanele care conduc anumite mărci. De exemplu, şoferii de SUV comandă mai mulţi cartofi decât şoferii de maşini tip sedan.

Aceste descoperiri vor fi trimise către bucătari, care vor prepara o cantitate exactă de mâncare chiar şi dacă vehiculele se vor îndrepta către parcare. Mâncarea clienţilor va ajunge mult mai proaspătă, iar banii irosiţi pe mâncare preparată şi nevândută vor fi salvaţi.

Specialiştii estimează că mai este nevoie de aproximativ 40 de ani pentru a obţine chelneri-roboţi capabili să răspundă la întrebări, să ocolească copiii mici aflaţi pe culoar şi să coste mult mai puţin decât un chelner uman. „Nimeni nu îşi doreşte să investească atât de mulţi bani în cercetare deoarece oamenii îşi fac foarte bine treaba” completează Nourbakhsh.

Sursa: DESCOPERĂ.RO

Categorii: Comentarii | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

Blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

%d blogeri au apreciat asta: