Apocalipsa e deja pe Pământ pentru toate sufletele care trăiesc într-un sat din Alba! Reportaj realizat în Iunie 2010


DSC0239 DSC_2618 DSCF2822 IMG_2380

 

Roşie la culoare, iute la miros, otrăvitoare şi hulpavă ca o arătare hidoasă. Oamenii din Geamăna, sau, mai bine zis, din ceea ce a mai rămas din acest sat, trăiesc cu iadul lângă case. Priviţi!

-Eugen Bardea : Să v-ajute Dumnezeu, cetăţeni, c-o venit televiziunea în Geamăna! Eu îs Eugen!…și vă transmit din sufletul meu…îmi pare rău după voi până voi muri.. Acestea sunt cuvintele care ar putea impresiona pe oricine …mai puţin pe autorităţi…

Între două viituri de pe haldă, care vine otravă:

-Asta ne e viaţa! Asta ne-a fost pedeapsa, probabil sau cine ştie ce…?  Aerul mi l-a luat, aia nu contează…aerul mi l-au luat. Ei l-au luat MI-AU LUAT AERUL si apoi toată viaţa! Limita dintre viaţă şi moarte atârnă de un fir de păr in Geamăna.

O privelişte cu totul dezolantă…sinistră, am putea spune…aceasta este acum satul Geamăna.  Hectare întregi de pământ, pomi fructiferi…casele oamenilor, ba chiar şi biserica şi cimitirul satului…cu toate au fost înghiţit de steril acolo!

-Nu mă uit, că acolo m-a botezat mama…în biserica aia

Valeria Bardea  Trebuie să grijim de animale…până şi de mâţ, ca să nu se ducă acolo, că, dacă gustă apă de-aceea, moare. Nu mai e de scăpat, ca doar îl tratezi cu ceva şi-l scapi, îl reîntorci…nu poţi ca să-l mai reîntorci, că apa asta e foarte atacatoare

APA CARE ADUCE MOARTEA

Nici nu se pune problema că nu te îmbolnăvești, nici nu se pune problema…că dacă intri cu mana în ea…pe-aici imediat ţi se înroşeşte şi te ustură.

Chiar şi fără exploatare, iazul de steril va continua să polueze cel puţin o jumătate de secol de-acum încolo. E greu de presupus ca oamenii aceştia care au mai rămas pe marginea lacului o vor mai duce vreodată bine. Îi macină suferinţe fizice şi, mai presus de ele, durerea din suflete. Lacul roşu care trece pe sub geamurile caselor care au rămas în picioare le vesteşte, parcă, moartea.

Aşa s-arate oare bătaia de joc a omului faţă de natură…sau poate chiar un început de Apocalipsă? Ei bine, acolo, undeva jos, este ceea ce a mai rămas din vatra satului Geamăna. Aici este locul prin care se deversează tot sterilul rezultat din exploatarea de cupru.

La Roşia Poieni, în 1977, începea exploatarea celui mai mare zăcământ de cupru din România şi al doilea din Europa.

Amestecul rezultat în urma unei exploatări miniere este depozitat, de regula, în locuri special amenajate. Autorităţile române au luat, însă, decizia de a inunda această vale cu puhoaie de steril

GONIŢI DE ACASĂ…

biserica

Peste 300 de familii au fost nevoite să plece..

Iată! Numai 20, poate 25 de metri mai sunt de la buza acestui lac de steril până la aceasta casă. Omul care locuieşte aici…deşi şi-a văzut, rând pe rând, vecinii obligaţi să-şi abandoneze proprietăţile şi să se mute…s-a ambiţionat să rămână în continuare să trăiască aici.

Ion Negruţu -Eu când am venit, acum 15 ani, aici stăteau oameni. No, vă daţi seama cât a crescut!…că atât e casa şi…aici era vale, n-a fost şes dincolo, iar mai stăteau vreo doi oameni… Şi-apoi, asta creşte în continuu.

R : -Se poate merge pe asta?

Ion Negruţu -Nuuu! Să vă ferească Domnul, că vă duceţi în jos, ca-n nisipurile mişcătoare.

R : -Nu vă e teamă că va ajunge, în câţiva ani, sterilul şi la dumneavoastră?

Ion Negruţu -Păi eu am 68…apoi ăștia…în 30…n-o mai duc eu atât. Puţini au rămas să ţină de urât fantomelor trecutului.

Aceasta este o casă de locuit…jos, pe aici era uşa de intrare în casă. Acesta este, practic, un balcon-ceea ce vedeţi-şi care a ajuns acum să fie aproape la nivelul solului. În cât timp credeţi că va ajunge să înghită până la balcon, acolo? Asta…de doi ani de zile a venit toată treaba, de doi ani…încă doi-trei şi gata.

Nimeni nu se sinchiseşte măcar să strămute mormintele în care îşi dorm somnul de veci înaintaşii lor.

Cimitirul…ne-a promis că-l strămută…sunt acolo părinții, strămoşii…a venit nămolul pe ei, n-a interesat pe nimeni absolut nimic. Aţi merge să vă plângeţi vreodată morţii acolo? Unde să mă duc? Te duci ca polonezii în Rusia…te duci să te bagi în lac să mori lângă tata şi lângă mama!? Credeţi că se va rezolva vreodată problema? „Veac şi până-i lumea!” Ǎia nu mai ies…nici la Învierea lui Hristos nu mai ies de-acolo.

Oamenii se simt bătuţi de soartă şi-abandonaţi de autorităţi.

Iată, pe această placuţă se vede…aici odihneşte Ispas Ioan, e născut în 1899, a murit în 1959. Aici odihneşte şi soţia sa, Ispas Paraschiva, decedată în 1980. Oare…i-o mai plânge cineva pe aceşti doi oameni?

COŞMAR FǍRǍ SFĂRŞIT…

Un miliard 200 de mii de tone de cupru mai sunt de exploatat în zăcământul de la Roşia Poieni iar nivelul iazului va continua să crească. Viaţa celor de aici devine tot mai grea…

 

Să v-ajute Dumnezeu, cetăţeni, c-o venit televiziunea în Geamăna! Eu îs Eugen!…şi vă transmit din sufletul meu…îmi pare rău după voi până voi muri…dar n-am ce să vă fac! Vă salut! Să v-ajute Dumnezeu…acestea sunt cuvintele strigate cu o stranie resemnare către consăteni…

Dacă ceea ce am văzut în Geamăna înseamna civilizaţie, atunci aş prefera să rămân sălbatic.

Ionuţ Păun prin amabilitatea celor doi colegi: George Mihai și Cristi Emac

 

Categorii: Actualitate, Comentarii, geografie, inedit, istorie, Şansă la viaţă | Etichete: , , , , , , , | Lasă un comentariu

Navigare în articol

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com. Tema: Adventure Journal de Contexture International.

